Thursday, August 25

Post Kad Raya..



Selamat Menyambut Hari Raya Aldilfitri..

Maaf dipinta jika ade kesilapan dan tutur kata cik fiena membuat korang terase..
a.k.a tak puas hati.. ehehehhe...

Semoga Aidilfitri membawa seribu makna/erti untuk korang semua...

(^_^)

Wednesday, August 24

Jauh perjalanan Luas pandangan..


Tarikh : 22/08/11
Destinasi : Putrajaya& Shah Alam

Kawan cik fiena ajak temankan die meeting dekat Wisma Tani, Putrajaya. She's Planner! Cik fiena tak layak lagi... I will soon..! Insyaallah!

Masalah utama kami berdua ialah xde transport... No kereta! No motor! Amcam nak pegi meeting nieh... Nyaris ayah kawan cik fiena ade kelapangan bolehlah antar ke Putrajaya pagi tue... Huhhh! Selamat! Lupa pulok kami dari Damansara,, hehehhe

Habis meeting nak pegi Shah Alam... Terpaksa lah naik bas Nadi Putra pegi Putrajaya Sentral... Sorang RM0.50 je... Opss lupe plak.. Kat Wisma Tani tue ade Bazaar Aidilfitri.. Sempat jugak le beli Brooch... 3 unit=RM 10... Nak pegi Jalan Tar ble mase pulok... Rembat je lah dulu... Hehehhe...

sumber : image google

Masa dekat Putrajaya Sentral kami berdua naiklah Rapid KL-KL Sentral, Sorang RM 3.80 rsenye.. (sudeh lupe le..) Wahh.. Dah lame tak naik Rapid KL mcm bluurr je.. Die dah buat sistem baru...

Driver tue tanya ade Touch N Go? (xdelahhh) Kuarkan I/C.. (ehhh..kenapa pulok) Belakang tue kan ade Touch N Go.. (so cik fiena kuarkan duit RM 10 topupkan I/C kawan cik fiena..) (baki duit?) Owhh.. Kat dalam I/C tuelah...? (haiyooo..! Amacam nak claim ngn boOOss nieh...huhuhu...)

Sampai KL Sentral naiklah komuter ke Shah Alam (komuter menghala ke Pelabuhan Klang) sampai di sana kami naik Teksi Ke Plaza Masalam nak pergi Pejabat JUPEM.. Nak beli Pelan Akui/PA.. Nak balik pun kami naik Teksi ke Station Komuter Shah Alam... Singgah kat KL Sentral.. Tukar Train Ke Sungai Buloh...

Letih satu hari berjalan buat kerja... Dah lah mcam sardin dalam komuter (otw pegi Sungai Buloh), padat dengan orang ramai... Yelahh semua dah balik kerja kan.. Pastu nak berbuka pulok tue... Haishh... Nak buat mcm ne... Redha je lahh...

Soo.. Betapa luas pandangan kami berdua... Macam2 ragam bermacam2 masalah.,, macam2 ilmu yang kami dapat dalam satu hari.. Hargailah setiap titik ragam itu... Yehaaa! (^_^)

Tuesday, August 23

Hari berganti Hari... Aidilfitri akan Tiba..


Lagi seminggu kite dah nak berhari raya... Dan tahun ini jugak tahun pertama cik fiena dan keluarga menyambut tanpa ayah dan opah(belah mak) disisi.. Raya yang ke-15 tahun lepas ayah telah mengadap Ilahi... arwah opah seminggu sebelum arwah abah...

Semua orang bakal hadapi dugaan ini.. Cepat@ lambat.. Tak kirelah ayah ke ibu.. Kakak ke abang... Nenek ke.. dan sebagainya... Inilah janji kita hidup diatas muka bumi ini... Kita datang dan pergi semua di tangan-NYA..

"Selepas arwah ayah tiada.. Macam-macam dugaan yang datang dan pergi..." 
semua itu ujian dari Ilahi supaya cik fiena sentiasa ingat akan diri-Nya ketika susah dan senang..

Ya Allah betapa sedih mendengar lagu raye... Ayah sudah tiada.. Apatah lagi mak tengah sakit... Hurmm... Adakah cik fiena akan kuat dan tabah menghadapinya... Adakah aku kuatkan diri ketika mendengar Takbir Raya...

Ya Allah.. Semoga tabahkan diriku ini..Ya Allah...!

Cik fiena mahu kuat...! Jika cik fiena menangis..mak lagi menangis... Sebab 2 insan yang hidup di sisinya sekian lama tiada lagi... Ya cik Fiena harus kuat..!

Note :
Adik Ayah juga pergi mengadap ilahi pada tahun yang sama iaitu pada bulan 2...

Cik fiena masih teringat sepupu(gegurl) cik fiena cakap aku sudah tak ade ayah... Aku dah jadi anak yatim... Luluh hati waktu itu...

Tiba di saat ayah pergi... Cik fiena cakap kat die... Cik fiena pun sudah tiada ayah.. Kita sama2 anak yatim... (kami berpelukan sambil mengenangkan arwah ayah yang sudah tiada..)


Renungan 1 _ Teruskan Niat Itu..


Seorang lelaki muda bangun di awal pagi utk solat subuh di masjid. Dia berpakaian, berwudu' dan berjalan menuju masjid. Di tengah jalan lelaki itu jatuh dan pakaiannya kotor. Dia bangkit, membersihkan bajunya, dan pulang ke rumah. Di rumah, dia berganti baju, berwudu', dan, berjalan menuju masjid.

Dlm perjalanan ke masjid, dia jatuh lagi di tempat yg sama! Dia, sekali lagi, bangkit, membersihkan dirinya dan kembali ke rumah. Dirumah, dia, sekali lagi berganti baju, berwudu' dan berjalan lagi menuju masjid.

sumber : image google
Di tengah jalan menuju masjid, dia bertemu seorang lelaki yg memegang lampu. Dia menyapa lalu lelaki itu menjawab "Saya melihat kamu jatuh 2 kali di perjalanan menuju masjid, jadi saya bawakan lampu untuk menerangi jalan kamu.' Lelaki muda mengucapkan terima kasih dan mereka berdua berjalan ke masjid.

Saat sampai di masjid, lelaki muda itu mengajak teman barunya yang membawa lampu untuk masuk bersolat subuh bersamanya. Lelaki tadi menolak. Berkali-kali diajak tetapi jawapannya sama.

Lelaki muda bertanya, kenapa menolak untuk masuk bersolat. Lelaki pembawa lampu menjawab:

Aku adalah Syaitan

Lelaki muda itu sungguh terkejut..!

Syaitan menjelaskan, ''Saya melihat kamu berjalan ke masjid,dan sayalah yg membuat kamu terjatuh. Ketika kamu pulang ke rumah, membersihkan badan dan kembali ke masjid, Allah mengampunkan semua dosamu. Saya membuatmu jatuh kedua kalinya, dan itupun tidak membuatmu merubah fikiran tetapi tetap kembali ke masjid.

Kerana itu, Allah mengampunkan dosa seluruh keluargamu. Saya KHUATIR jika saya membuatmu jatuh ketiga kalinya, mungkin Allah akan mengampunkan dosa seluruh penduduk desamu, jadi saya harus memastikan bahwa kamu sampai dimasjid dgn selamat..'

MORAL :

Jangan abaikan suatu niat baik yg kita mahu lakukan, kerana kita tidak pernah tahu ganjaran yg bakal kita perolehi dari segala kesulitan yg kita hadapi demi melaksanakan niat baik tsbt .

Sunday, August 14

Dugaan Mercun!!

Haii Kawan-Kawan...

Cik Fiena di Kampung... menjaga mak yang sakit.. nak tahu sakit ape??!!
mak cik fiena sakit sebab main mercun di kebun getah pada hari jumaat yang lalu..

--->>>bergegas cik fiena balik kampung..! bos saya nak cuti kecemasan mak saya masuk sepital..!

Al-Kisahnya...

Berpuluh tahun menoreh getah mak cik fiena sentiasa ade simpanan mercun bola... bukan tujuan bermain2 dengan mercun tersebut tetapi bagi menghalau binatang liar sepeti kera,babi dll... bg menjamin keselamatan mak cik fiena.. (tue die habaq mai.. mcm karangan noh,,,!)

Mak baru keluar hospital... 3 jari nye hancur..(daging jari yg hancuq sebenarnya..) soOo.. jari tangan nya alhamdulillah elok lagi.. doktor dah jahit luka di jari dan memperkemaskan daging yang hancur...

Kemungkinan lagi beberapa hari lagi nak ghaye.. mak kena operate jarinya.. bagi menampal kulit di bah.jari yang hancur tue.. (xtawlah doktor nak ambik kulit dibah. yg mne..)

---->> aduhaii.. mak dah le kencing manis,,,

Dugaan di Bulan Ramadhan..

Sedih je rasenya.. bila mak dok mengadu jarinya sakit berdenyut2... menahan kesakitan...~~
mcmne cik fiena keje di selangor.. mak di perak... susahnya hati nak balik besok..adik2 lagi nk sekolah... kat umah semua tinggal anak2 lelaki.. ngn adik bongsu..(gegurl)..akak2 yang lain semua dah bekelurga ade anak2.. tinggal cik fiena yang bujang je... tak kawen2 lagi... (heheheheh..i'm single)

"nyaris akak kat Sabah balik seminggu tengok mak sakit..." (alhamdulillah..ringan beban dihati nieh..)
nnti ble akak balik cik fiena kene cari jalan mcmne nk jaga mak yang sakit...urmm...

Begitulah ceritanya... 

Note : dok pikir2 mcmna nak menjalani kehidupan ini.... "semoga cik fiena jadi lebih kuat dan tabah dalam menghadapi segala dugaan Ilahi,,, Amin!"

Wednesday, August 10

Alhamdulillah...! Hatiku Gumbira.. =)



Haii kawan-kawan..

Harini hatiKU.. gumbira... sebab BONUS Raye sudah masuk... Alhamdulillah...

Disaat dalam delima mcmna nak cari pitih untuk membeli barang untuk rumah di kampung... Allah s.w.t memberi rezeki kepadaKU... alhamdulillah Ya Allah s.w.t! amin~~
Alhamdulilah doaKu diperkenankan olehNya,,! 

Yelah cik fiena bukan kerja Kerajaan..tapi Swasta taw! alhamdulillah... tahun lepas dapat Half gaji... Tahun nie.. cik fiena dimurahkan rezeki dapat 1 month gaji.. untuk Bonus Raye...

Bolehlah belanja mama di kampung untuk membuat persiapan hari rayeee... =)

Note : Syukur sangat2!!


Monday, August 8

Renung2kan.. Selamat Beramal...! =)


Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - Bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu
Syaitan - Alahhhhhh, sekejaplah, mengantuk ni...awal lagi ni..zzZZz

Manusia - Nak makan, laparlah ..
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah....
Syaitan - Ahh, tak payahlah... dah lapar ni ! makan saja..sedapnya

Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat.
Syaitan - Ehh, panaslah, tak ada style langsung, nampak kampung!

Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat.
Syaitan - Ahhh? awal lagi?mmm..aaahh? suruh si X punchkanlah?

Manusia - Azan sudah kedengaran.. ..
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah..awal lagi ni.

Manusia - Eh, eh.... tak boleh tengok ini, berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui !
Syaitan - Perggghh... best tu...rugi ooo kalau tak tengok ni.

Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantak dia lah

Manusia - Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-menasihati lah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah2...pandai2 lah

Manusia - Aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu, sesungguhnya Allah Maha Pengampun.
Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... muda lagi kan..lagipun hidup hanya sekali..rugilah..(kalau sempatla)

Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu.
Syaitan - Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu...Jomlahhh !

Manusia – Uuhhh..letihnya harini..tak solat lagi ni.
Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu.
Syaitan - Hey anak Adam, ikutilah aku, kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat untukmu nanti ada juga (jangan mimpilah!)

Sumber : Amira

Thursday, August 4

Update Header Baru lagi..


Haii...

Cik fiena update header baru je... tak tahu lah mcmna dari pandangan korang... uhhuhuhu...
Nak buat doodle! tapi xreti lagi... masih nak belajar... so cik fiena buat yang simple-simple jew...

Kecian cik fiena... xde orang nak komen header terbaru nie.. komen le cikit barulah cik fiena tahu mcmna ropenya... header baru nie... Sopps..soppss..!



--->> terlatest header!!

Note : tolong tengok entry sebelum nie... supaya anda boleh 
mengomeen2 lagi...

--->> click DISINI



Wednesday, August 3

Header baru...lagi le...


Haii..

Harini saya tukar header baru,,, xtahulah cantik ke x... mcm buruk je... haish...

Ini Header lame...!


Ini Header barUUUu..!


"Ape pendapat korang yekk??"

--->>> Silalah komen


Monday, August 1

Kelebihan Solat Terawih



Malam 1_ Dosanya keluar seperti ia baru di lahirkan ibunya

Malam 2_ Dosanya di ampuni, begitu pula dosa kedua ibu bapanya jika keduanya itu orang mukmin

Malam 3_  Di panggil oleh malaikat dari bawah Arasy dengan seruan: “Mulailah kamu beramal sebab Allah telah mengampuni dosamu yang telah lalu”.

Malam 4_ Di beri pahala yang sama, dan pahala orang-orang yang membaca Kitab Taurat, Injil, Zabur dan Al-Quran.

Malam 5_ Di beri pahala seperti orang yang melakukan sembahyang di Masjidil Haram di Makkah, Masjid An-Nabawi di Madinah dan Masjid Al-Aqsa di Palestin

Malam 6_ Di beri pahala seperti pahala malaikat yang tawaf di Baitul Ma’mur, batu-batu serta pasir turut sama memohonkan ampun baginya

Malam 7_ Seperti orang yang hidup pada zaman Nabi Musa dan membantunya hingga dapat mengalahkan Fir’aun dan Haman

Malam 8_ Di berikan oleh Allah segala apa yang pernah di berikan kepada Nabi Ibrahim ‘alaihisalam

Malam 9_ Seperti pahala beribadah kepada Allah yang di lakukan oleh Nabi Muhammad S.A.W

Malam 10_ Di kurniakan oleh Allah kebaikan dunia dan akhirat

Malam 11_ Keluar dari dunia seperti pada hari dilahirkan dari kandungan ibu bersih daripada segala dosa

Malam 12_ Datang di hari kiamat dengan keadaan mukanya bercahaya dan bersinar bagaikan malam bulan purnama

Malam 13_ Datang di hari kiamat dengan keadaan aman dari segala kejahatan

Malam 14_ Disaksikan oleh para malaikat, kalau dia telah melaksanakan solat tarawih maka pada hari kiamat ia akan di bebaskan oleh Allah dari segala mudarat.

Malam 15_ Di minta ampun oleh para malaikat, oleh malaikat yang memikul Arasy dan Kerusi.

Malam 16_ Di bebaskan dari api neraka dan dapat masuk syurga

Malam 17_ Di beri pahala seperti pahala para Nabi

Malam 18_ Di seru oleh para malaikat, “Wahai hamba Allah, bahawasanya Allah telah redha kepadamu dan kepada orang tua kamu”.

Malam 19_ Di angkat darjatnya ke dalam syurga firdaus.

Malam 20_ Di beri pahala para syuhada dan salihen

Malam 21_ Di bina rumahnya dari nur di dalam syurga.

Malam 22_ Kelak di hari kiamat ia akan datang dengan aman dari segala kesusahan dan dugaan

Malam 23_ Di bangunkan sebuah kota untuknya di syurga

Malam 24_ Di beri pahala yang berupakan dua puluh empat permohonan di kabulkan

Malam 25_ Di hapuskan dari seksaan kubur.

Malam 26_ Pahalanya diangkat selama empat puluh tahun

Malam 27_ Dalam melintasi sirat (jambatan) pada hari kiamat kelak, dia akan dapat melintasi dengan laju bagaikan kilat menyambar.

Malam 28_ Allah mengangkat dengan seribu darjat di syurga

Malam 29_ Diberi pahala seribu haji yang mabrur

Malam 30_ Di panggil dan di persilakan oleh Allah, wahai hambaku, makanlah buah-buahan syurga dan mandilah dengan air salsabil (air syurga yang sedap di minum) serta minumlah dari telaga kausar. Akulah Tuhanmu dan engkau hambaku.



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...