Friday, May 20

Tugas - Tugas Pembantu Makmal C 17

Disini aku cerita sikit keje yang bakal aku temuduga nanti.. hehhehehe.. jd korg rase senang x tugas aku nieh.. =)

Adoyaii banyak jugak kojenye... yg penting mcmne nak layan budak2 sekolah menengah.. haish..! bkn reti jaga Makmal nieh.. ske ngodek2 je... ! huh! (teringat lak era kegemilangan sekolah dulu.. hahahha...)

Tugas sbgai seorang PM!


1. Merancang dan Mengawal Operasi Makmal
· menyediakan jadual kerja yang akan   dilaksanakan.
· menyusun keutamaan aktiviti-aktiviti  pengurusan makmal@ amali di makmal
· memastikan sebarang tugas yang dijalankan  mengikut prosedur yang mengutamakan  keselamatan dan kebersihan.
· menyediakan peraturan pengunaan makmal
2. Menyediakan dan Mengendalikan Bahan
· menklasifikasikan bahan-bhan di makmal
· menerima dan menyimpan bahan/ sampel  mengikut kesesuaian
· memastikan aspek kebersihan,keselamatan dan  susun atur bahan
3. Menyediakan, Menyenggara dan Mengendalikan Peralatan 
· menguji dah mengesahkan peralatan berfungsi  dengan sempurna
· memastikan aspek keselamtan,kebersihan, dan  susun atur peralatan selaras
· membersih dan menyelenggara peralatan sains
· membaiki kerosakan kecil peralatan
4. Membantu dalam Urusan Praktikal/Eksperimen
· berada dalam makmal semasa amali  berlangsung bagi membantu guru apabila  diperlukan
· mengawasi pelajar ketika menjalankan  ekperimen 
· memastikan peralatan yg digunakan  mencukupi dan berkeadaan baik seblum dan  selepas digunakan
· memastikan sisa bahan eksperimen dan  lebihan disimpan atau dilupuskan mengikut  prosedur yg ditetapkan
5. Mengurus Pentadbiran Makmal
· membantu pihak pengurusan menguruskan  prolehan bahan atau peralatan untuk makmal
· menguruskan peralatan serta pengendalian stor  mgikut prosedur
· menguruskan pelupusan sisa bahan dengan  selamat dan terkawal
· membantu pihak pentadbir mguruskan  pelupusan bahan
· menerima dan mengumpul aduan kerosakan  bahan atau peralatan untuk dilaporkan kpada  pihak pentadbir


Dalam gambar nie depa dok bt keje baik2..hahahha (memain je)
*
*
so nmpak cantik je makmal nieh... psai ape ??
*
*
*

sbb ade  PM+Cikgu+student=bekerjasama



_____Yeke??!!_____


4 comments:

jue liana said...

banyak gak maklumat dapat eik..stdy elok2 sebelum p tmduga 1/6 ni tau..

Fiena Shahairi said...

hehehhe... mstilah banyak study... ~~ harap dpt g0men nak balik negeri sndiri... =)

NaziRah abd RaHim said...

baik2 stdy erk, esk leh kira kat aku skali hehehehhe (^_^)

Fiena Shahairi said...

eyra : ape pasai pulak... sendiri2 lah..hahahhaa =p

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...