Friday, October 15

:: Hadiah Hari Jumaat ::

Pada suatu malam bertepatan malam Jumaat Salih Al-Mazy pergi ke Masjid Jamik untuk mengerjakan solat subuh. Kebiasaannya ia berangkat awal sebelum masuk waktu subuh dan melalui sebuah pekuburan. Di situ Salih duduk sekejap sambil membaca apa-apa yang boleh mendatangkan pahala bagi ahli kubur memandangkan waktu subuh masih lama lagi.

Tiba-tiba dia tertidur dan bermimpi melihat ahli-ahli kubur keluar beramai-ramai dari kubur masing-masing. Mereka duduk dalam kumpulan-kumpulan sambil berbual-bual sesama mereka.

Al-Mazy ternampak seorang pemuda ahli kubur memakai baju kotor serta tidak berkumpul dengan ahli-ahli kubur yang lain. Dia duduk seorang diri di tepi kuburnya dengan wajah murung, gelisah kerana sedih.

Tidak berapa lama kemudian datang malaikat membawa beberapa talam yang ditutup dengan saputangan. Seolah-olah seperti cahaya yang gemerlapan. Malaikat mendatangi para ahli kubur dengan membawa talam-talam itu, tiap seorang mengambil satu talam dan dibawanya masuk ke dalam kuburnya. Semua ahli kubur mendapat satu talam seorang sehingga tinggallah si pemuda yang kelihatan sedih itu seorang diri tidak mendapat apa-apa.

Dengan perasaan yang sedih dan duka dia bangun dan masuk semula ke dalam kuburnya. Tapi sebelum dia masuk Al-Mazy yang bermimpi segera menahannya untuk bertanyakan keadaannya. “Wahai hamba ALLAH ! Aku lihat engkau terlalu sedih mengapa ?” tanya Salih Al-Mazy. “Wahai Salih, adakah engkau lihat talam-talam yang dibawa masuk oleh malaikat sebentar tadi?” tanya pemuda itu. “Ya aku melihatnya. Tapi apa benda di dalam talam-talam itu?”tanya Al-Mazy lagi.

Si pemuda menerangkan bahwa talam-talam itu berisi hadiah orang-orang yang masih hidup untuk orang-orang yang sudah mati yang terdiri dari pahala sedekah, bacaan ayat-ayat suci Al Qur’aan dan doa. Hadiah-hadiah itu selalunya datang setiap malam Jumaat atau pada hari Jumaat. Si pemuda kemudian menerangkan tentang dirinya dengan panjang lebar.

Katanya dia ada seorang ibu yang masih hidup di alam dunia bahkan telah berkahwin dengan suami baru.Akibatnya dia lupa untuk bersedekah untuk anaknya yang sudah meninggal dunia sehingga tidak ada lagi orang yang mengingati si pemuda.

Maka sedihlah si pemuda setiap malam dan hari jumaat apabila melihat orang-orang lain menerima hadiah sedangkan dia seorang tidak menerimanya. Al-Mazy sangat kasihan mendengarkan cerita si pemuda, lalu ia bertanya nama dan alamat ibunya ia dapat menyampaikan keadaan anaknya. Si pemuda menerangkan keadaan ibunya.

Kemudian Al-Maizy terjaga. Pada sebelah paginya Al-Maizy terus pergi mencari alamat ibu pemuda tersebut. Setelah mencari kesana kemari beliau pun berjumpa ibu si pemuda tersebut lantas menceritakan perihal mimpinya. Ibunya menangis mendengar keterangan Al-Maizy mengenai nasib anaknya yang merana di alam barzah. Kemudian ia berkata :”Wahai Salih ! Memang betul dia adalah anakku. Dialah belahan hatiku.”

Al-Maizy turut sedih melihat keadaan ibu yang meratap dan menangis penuh penyesalan kerna tidak ingat untuk mendoakan anaknya selama ini. “Kalau begitu saya mohon minta diri dahulu.” kata Al-Maizy lalu bangun meninggalkan wanita tersebut.

Tika itu, si ibu meminta Salih agar tunggu sebentar. Ibu tersebut masuk kedalam rumahnya lalu keluar dengan membawa wang sebanyak seribu dirham. “Wahai Salih, ambil wang ini dan sedekahkan lah untuk anakku, cahaya mataku. Insyaa ALLAH aku tidak akan lupa untuk berdoa dan bersedekah untukya selama aku masih hidup.”

Salih Al-Maizy mengambil wang itu dan disedekahkan nya kepada fakir miskin sehingga tiada sesenpun dari seribu dirham itu yang tinggal. Dilakukannya semua itu sebagai memenuhi amanah yang diberi kepadanya oleh ibu pemuda tersebut.

Pada suatu malam Jumaat selepas itu, Al-Maizy berangkat ke Masjid Jamik untuk solat jamaah. Dalam perjalanan sebagaimana biasa ia singgah di perkuburan. Di situlah ia terlena sekejap dan bermimpi melihat ahli-ahli kubur keluar dari kubur masing2. Si pemuda yang dulunya kelihatan sedih seorang diri kini keluar bersama-sama dengan memakai pakaian putih yang cantik serta mukanya kelihatan sangat gumbira.

Pemuda tersebut mendekati Salih Al-Maizy seraya berkata : “Wahai tuan Salih, aku ucapkan terima kasih kepadamu. Semoga ALLAH membalas kebaikanmu itu. ” “Hadiah dari ibuku telah ku terima pada Hari Jumaat.” katanya lagi. “Eh, Engkau boleh mengetahui Hari Jumaat ?” tanya Al-Maizy. “Ya, Tahu.” “Apa tandanya?” “Jika burung-burung di udara berkicau dan berkata “Selamat selamat pada hari yang baik ini, yakni Hari Jumaat.” Salih Al-Maizy terjaga dari tidurnya.Ia cuba mengingati mimpinya dan merasa gumbira kerana si pemuda telah mendapat rahmat dari ALLAH disebabkan sedekah dan doa dari ibunya.

(Petikan kisah Wali-Wali ALLAH (2) terbitan syarikat Nurulhas).

Thursday, October 14

TOoiNt-tOoiNt di Ooopis

MinggU yg SunGGuh bZ dengaN kErjA... inI hiduP berKErjAyA.. (yeLAh sgT)
Owg Tgk beSt jerk..tp HnYa kiter Jerk Taw kErjAya yg kitEr pilih niE..  (muKAdimAh kjp)

tUgasaN bos bg BerAtuQ niEh sOh siAp...haDoYAiii... berDikit2 jGk ler mmBt nyEr..Cm assigNment lAk.. heheheh... tp kerjA ngn BlaJo lain... (per ku merePek nie...uRghh)


OlEh itu Mari LihAt (SeWel AgAknye ku nie..)
TugasAn Dari SenIOr Kuuu... ini...TAngguh KerJa dlu KerJa yg bOs ku Bg nieh...huHuhhuhu.. 

SlaH SatU KerJa KesUKan MmbEr ku nie..PN.AFIQAh..die mmg Suke bt kerjA2 mcm ni... (Ayat Baik PNye...hahahahha) jd ku Pon Terlibat SmE ar..Nk kenE subMt CpAt nie... adoOOyaii... 

JoOm MenAnYAm - AnYam PElaN... SilA LihAt DiBWAh..: 

CarA 1 :

CarA 2 :

SmpAi mcM tue skali..heheheh...(p/s ; die peRasaN ku ambik gMbO diE tuE Yg beRia TTp tue..heheheh..jGn MarE ye...)

CaRA 3 : EnD ..xseMpAT nk SnAp...hehehhehe

_______________________________________

TgK KerJA Ku belAmbak nieh...heheheh... (eksyEn JerK nieh)...nie bKn MejA Ku...tp leBih KuraNg jerk...mcm nie...AmCam???!! 


MengEdik KejAp... sbLOM smBung nxT kErja...HAhhahaha..


SunGGuh MemEnatkAn..


TaApi Dh kerjA KaN...SoO..keNE jgk bt..HuhuHUHhUHUHuu...Klo X mnE nk dpT duiT.. (psst : MalU ar Nk mntAx kt MaK..hUhuhu) OlEh ItU xdeE spE leh TOlonG melAinkAn diri kitEr ChaYoOk2!! OoKEy...

** PN AfiQAh a.k.a Town PLanNer & KwNkUUu... xKWen LAgIIi..seSiApa Mahu berKenaLAn PM me OOOkeY...hehehhe....










Tuesday, October 12

Update..

Salam...

Terlalu sibuk bekerja smp xsmpat nak update.. blog sy nie...
Banyak kerja lah... huhuhu...




S0oo update skit2 dlu lah...kerna sy msih belajaq bt blog lg nie..hehehehehe..
0key..babAi...
mmUahhhhaahahhahAhha....

Friday, October 8

Masih BwO lAgi lEr~~


Salam..

Blog aye nie masih baru d'tubuhkan (urgh bajet je minah nie) jadi xbanyak info n xbpe terkenan di hati kowg2 nie.. soO aye berhrp sgt korg bagi lah idea kt aye... aye sggh kerunsingan utk menambah gadget..xtaw mcmner..huhuhuhu..




kowg tgk ar..kosong jer... :-(

p/s : kebosanan KUu n Kowg nnti..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...